Thursday, May 7, 2009

Perebutan Jawatan dalam PAS

Oleh : Firdaus

Salam

Kritis politik Malaysia masih belum nampak akan berakhir. Sudah agak lama saya tidak update blog memandangkan kesibukan di antara pekerjaan - internship dan juga travel. Namun, kesibukan tidak bermakna untuk diri ini meninggalkan pentas politik yang telah lama terbuku di dalam hati. 

Perebutan Jawatan dalam PAS
Mengikuti perkembangan semasa dalam PAS, sebuah parti politik bagi orang Melayu bukanlah perkara yang janggal bagi diri saya. Namun, kini saya mempunyai sedikit luahan hati dan perkara yang terdetik di pikiran untuk dikongsi bersama pembaca. Umum mengetahui bahawa pihak Erdagon yang diketuai oleh Dato' Husam, bertembung dengan golongan Ulama di dalam PAS. Di dalam Muktamar yang bakal diadakan tidak lama lagi, Dato' Husam dan Mat Sabu bertegas untuk berlawan jawatan kedua tertinggi dalam PAS selepas presiden parti. 

Pada pendapat saya sendiri, golongan Erdagon ini adalah datangnya dari suku kaum DSAI a.k.a Mat Jenin. Perbezaannya adalah mereka lahir di dalam PAS tetapi bukanlah di dalam Projek Khinzir Rasaksa. Maafkan saya. Parti Keadilan Rakyat. PKR! 

Pada hemah saya, mereka sebenarnya adalah golongan yang sedang gilakan kuasa. Mungkin mereka berpendapat, bahawa satu hari nanti, mereka mampu menawan negara, jadi jawatan yang ada harus dirampas dengan sempurna. Siapa tahu, suatu hari nanti, mereka mampu menjadi timbalan perdana menteri di mana Mat Jenin bakal menjadi PM. Analisa ini di buat setelah mengikuti perkembangan semasa di dalam PAS sendiri. 

Namun, walaupun saya seorang ahli UMNO, saya tetap bersyukur kerana akhirnya, suara yang keluar daripada Tuk Guru Nik Aziz menamatkan riwayat kumpulan erdagon ini. Mereka perlu sedar, sejauh mana mereka mengikuti Mat Jenin yang sentiasa mempermainkan sentimen rakyat, akhirnya akan tumbang jua. 

Teringat saya dengan petikan dari anak kepada Nik Aziz, 

Jika anda ingin berubah, berubahlah dalam kesatuan yang telah dibina para ulama.

Jika anda ingin pembaharuan, bergeraklah bersama mereka.

Jangan tukarkan makanan dari langit dengan bawang putih dan bawang merah semata-mata anda sudah jemu dengan makanan syurga.

Jadi, kepada mereka yang membaca, hayatilah kata-kata Nik Abduh ini. Ingin saya tegaskan sekali lagi, jika benar anda inginkan perubahan, janganlah menyokong PKR. Anda patut tahu siapa yang patut anda sokong. PKR hanyalah tempat bagi mereka yang tamakkan kuasa namun impian mereka tidak kesampaian. 

Kepada pembaca, janganlah anda sanggup menggadai maruah agama bangsa dan negara. Bagi saya, saya menyokong kerajaan perkongsian antara UMNO dan PAS. Saya tidak sanggup melihat negara saya tergadai dek kerna tamakkan kuasa oleh Mat Jenin yang merupakan pengkhianat bangsa sendiri. 



No comments:

Post a Comment